
Kommunepsykologen
Kommunepsykologen er et sett av simuleringsscenario laget for psykologer ansatt i kommunen. Scenarioene handler om sakskompleks og dilemmaer som kommunepsykologer kan så i. Kommunepsykologen gjennomføres i 3 sekvenser.
Følg beskrivelsen under for å gjennomføre denne casen.
0945 – 1000 – Bli kjent og fordeling av case.
Dere er delt opp i grupper på seks. Når dere har kommet dere til stedet dere skal være, bruk 15 minutter på å hilse på hverandre og gi hverandre en kort introduksjon.
Når dere er ferdig med introduksjonen, gi alle medlemmer i gruppa et tall fra 1 til 6.
1000 – 1030 – Individuell gjennomgang av case.
Først skal dere bruke tilstrekkelig tid til å sette dere inn i casen på egenhånd.
Alle seks skal så trykke seg inn på knappen som er satt av til tallet du har fått tildelt av gruppa. En instruks til det du skal gjøre i casen følger under her.
Her er spørsmål til deg som går igjennom casen på egenhånd:
Under står det en del hjelpespørsmål som du kan benytte når du skal forsøke å forstå casen. Men først og fremst. Bruk litt tid på å forsøke å forstå hendelsesforløpet.
- Forstå hendelsesforløpet:
- Gå systematisk gjennom intranettsakene og e-postkorrespondansen.
- Husk at de eldste e-postene er nederst.
- Beskriv hendelsesforløpet i casen med dine egne ord.
- Lag et kort sammendrag av viktige hendelser, utfordringer og interaksjoner.
- Gå systematisk gjennom intranettsakene og e-postkorrespondansen.
- Reflekter over din rolle:
- Hvem er du i denne casen (kommunepsykologen)?
- Hvilket ansvar er du gitt, og hvordan legger dette føringer for måten du jobber på?
- Analyser mottakelsen og rammene:
- Hvordan har du blitt tatt imot i rollen som kommunepsykolog?
- Har måten du har blitt tatt imot på satt noen føringer for hendelsesforløpet?
- Er det noen strukturelle forutsetninger (f.eks. ressurser, byråkrati) som påvirker hvordan casen utspiller seg?
- Vurder din psykologiske fagutøvelse:
- På hvilken måte utøver du psykologisk fagutøvelse i casen?
- Hvilke psykologiske teorier, modeller eller intervensjoner bruker du?
- Hvilke fordeler og ulemper har måten du bedriver fagutøvelse på?
- Tenk organisasjonspsykologisk:
- Om du skulle tatt på deg de organisasjonspsykologiske brillene, hvilke organisatoriske grep (organisatoriske eller psykososiale endringer) kunne vært gjort for å forbedre situasjonen i casen?
- Hvordan er forholdene for samhandling?
- Om du skulle tatt på deg de organisasjonspsykologiske brillene, hvilke organisatoriske grep (organisatoriske eller psykososiale endringer) kunne vært gjort for å forbedre situasjonen i casen?
1030 – 1100 – Parvis gjennomgang av case.
VIKTIG
Nå skal dere gå parvis gjennom casen.
1 og 4 skal gå sammen i par.
2 og 5 skal gå sammen i par.
3 og 6 skal gå sammen i par.
Spørsmål for parvis gjennomgang:
- Hendelsesforløp:
- Hvordan vil dere beskrive hendelsesforløpet i casen?
- Hvilke viktige hendelser, utfordringer og interaksjoner har dere identifisert?
- Rolleforståelse:
- Hvem er dere i denne casen (kommunepsykologen)?
- Hvilket ansvar er dere gitt, og hvordan legger dette føringer for måten dere jobber på?
- Mottakelse og strukturelle forhold:
- Hvordan har dere blitt tatt imot i rollen som kommunepsykolog?
- Har måten dere har blitt tatt imot på satt noen føringer for hendelsesforløpet?
- Er det noen strukturelle forutsetninger (f.eks. ressurser, byråkrati) som påvirker hvordan casen utspiller seg?
- Psykologisk fagutøvelse:
- På hvilken måte utøver dere psykologisk fagutøvelse i casen?
- Hvilke psykologiske teorier, modeller eller intervensjoner bruker dere?
- Hvilke fordeler og ulemper har måten dere bedriver fagutøvelse på?
- Organisasjonspsykologisk analyse:
- Med et organisasjonspsykologisk perspektiv, hvilke organisatoriske grep (organisatoriske eller psykososiale endringer) kunne vært gjort for å forbedre situasjonen i casen?
Husk:
- Del erfaringer og refleksjoner fra den individuelle gjennomgangen.
- Diskuter likheter og forskjeller i måten dere har analysert casen på.
- Utfordre hverandres perspektiver og argumenter på en konstruktiv måte.
- Vær åpne for nye innsikter og ideer.
1115 – 1200 – Gruppevis gjennomgang av case.
Spørsmål til gruppediskusjon (6 deltakere):
- Felles forståelse av hendelsesforløpet:
- Hvordan vil dere beskrive hendelsesforløpet i casen?
- Har dere identifisert de samme viktige hendelsene, utfordringene og interaksjonene?
- Er det noen uenigheter eller ulike tolkninger av hendelsesforløpet?
- Rolleforståelse og forventninger:
- Hvem er kommunepsykologen i denne casen?
- Hvilket ansvar er han/hun gitt, og hvordan legger dette føringer for måten han/hun jobber på?
- Har dere en felles forståelse av kommunepsykologens rolle og forventningene til rollen?
- Mottakelse, strukturelle forhold og påvirkning:
- Hvordan har kommunepsykologen blitt tatt imot i sin rolle?
- Har måten han/hun har blitt tatt imot på satt noen føringer for hendelsesforløpet?
- Hvilke strukturelle forutsetninger (f.eks. ressurser, byråkrati) påvirker hvordan casen utspiller seg?
- Er dere enige om hvordan disse faktorene har påvirket casen?
- Psykologisk fagutøvelse og evaluering:
- På hvilken måte utøver kommunepsykologen psykologisk fagutøvelse i casen?
- Hvilke psykologiske teorier, modeller eller intervensjoner bruker han/hun?
- Hvilke fordeler og ulemper har måten kommunepsykologen bedriver fagutøvelse på?
- Har dere en felles forståelse av den psykologiske fagutøvelsen i casen?
- Organisasjonspsykologisk analyse og forslag:
- Med et organisasjonspsykologisk perspektiv, hvilke organisatoriske grep (organisatoriske eller psykososiale endringer) kunne vært gjort for å forbedre situasjonen i casen?
- Hvilke forslag har dere til forbedringer, og er dere enige om hvilke som er mest hensiktsmessige?
Fokus på felles forståelse:
- Legg vekt på å avdekke eventuelle forskjeller i forståelse og tolkning av casen.
- Diskuter hvorfor dere har kommet til ulike konklusjoner eller perspektiver.
- Forsøk å komme frem til en felles forståelse av de viktigste aspektene ved casen.
- Bruk diskusjonen til å utdype og nyansere forståelsen av kommunepsykologens rolle og arbeidshverdag.
VELG EN TALSPERSON FOR GRUPPEN SOM KAN BIDRA TIL PRESENTASJON I DISKUSJON I PLENUM (OM IKKE DET ER FLERE SOM KUNNE TENKT SEG Å DELTA)